Web ostrý jako břitva kniha

Web ostrý jako břitva: Teoretická kniha o webdesignu

Web ostrý jako břitva: Teoretická kniha o webdesignu

Kniha Web ostrý jako břitva je první česká kniha svého druhu. Pojednává o kompletním návrhu webu, od první komunikace s klientem, přes průzkum trhu, samotného návrhu webu až po odevzdání konečného produktu. Tedy web, který splňuje potřeby návštěvníků a zároveň obchodní cíle osoby/firmy (vašeho klienta). A přesto kniha není pouze pro designéry. Zajímavé čtení zde najdou i zadavatelé projektu. Kromě ujasnění si priorit v projektu zadavatel lépe pochopí celý proces návrhu webu a tím předejde zbytečným otázkám proč a jak. Dozví se, proč web nemůže být hotový za dva dny (že?), změní pohled na grafiku obecně a dokáže si lépe ověřit práci designéra.

Web ostrý jak břitva - Dojem? Retro a luxusDojem? Retro a luxus

Koupit, či nekoupit?

Podobně kladná doporučení, jako odstavec výše, jsem dostával od svých kolegů z branže. Proto jsem o knize začal okamžitě přemýšlet. Jediné, co mě odrazovalo od koupení knihy, byla její cena. Pokud mi ale kniha opravdu něco dá, cena by v tom případě byla zanedbatelná (v práci jsem musel chvíli přežívat bez mých oblíbených donutů). Knihu Web ostrý jako břitva můžete objednat na oficiálních stránkách autora knihy, Jana Řezáče, bezpochyby jednoho z nejlepších konzultantů webů u nás. V ceně je tištěná verze i elektronická verze (e-book). Knihu pořídíte za 695 Kč, najdou se však i obchody, kde knihu seženete až o sto korun levněji.

Webdesign není jednoduchý, jen podceňovaný. A právě nadešel čas to změnit. Napsal jsem totiž první českou knihu o návrhu webu. Začínajícím webdesignerům ukáže cestu, zkušeným doplní mezery a zadavatelům ušetří statisíce za špatně navržený web nebo nesmyslný tendr.

Jan Řezáč: autor knihy

Osobně pana Řezáče neznám. Ani jsem nikdy nebyl na jeho přednáškách a školení, což mě mrzí a chtěl bych to v budoucnu změnit. Proto vám alespoň stručně řeknu, co o něm vím (našel na internetu).

Jan Řezáč pochází z Brna a patří mezi nejznámější české konzultanty webů. Pomáhá s přípravou projektů, doporučí ve výběrovém řízení vhodného dodavatele a následné ohlídá jejich kvalitu práce. Výjimkou není ani školení a přednášení. Přes 10 let zkušeností a přes 200 webových projektů jen potvrzuje jeho kvality. Spolupracoval s velkými klienty, jako je například společnost LG, Plzeňský Prazdroj, Hartmann, ČTK a další. A také napsal knihu Web ostrý jako břitva, o které se budeme bavit.

Web ostrý jak břitva - Pověstný smích pan Řezáče je vyobrazen i v knížce samotnéPověstný smích pan Řezáče je vyobrazen i v knížce samotné

Kniha: perfektní zpracování, kterým se budete chtít pochlubit

Rád listuji (když už) ve větších knihách, proto mě příjemně překvapila velikost knihy. Kniha dosahuje téměř velikosti formátu A4. Spokojený jsem i s vazbou knihy, osobně nevím, jak se tomuto typu vazby říká, ale díky ní se bez problémů kniha otevírá a zavírá a přitom nedochází k velkému poškození. Navíc se v knize dobře listuje. Někdo by si myslel, že měkké desky budou vzbuzovat dojem lacinosti, opak je pravdou. Při rozbalování knihy z fólie jsem měl pocit, že držím nějakou cennost. Dojem dokonalosti při rozbalování, jako zažívám u Apple produktů, pokazilo pár mikro škrábanců na deskách a trochu obouchaný roh, ale to není vada knihy (proklínám tě, Česká pošto!). Po grafické stránce nemám co vytknout. Ilustrace jsou poutavé, nadpisy zřetelné a důležité body a informace nepřehlédnete. Musel jsem přečíst každé slovo.

Web ostrý jak břitva - Přestože vazba nevypadá zrovna kvalitně, drží, jak máPřestože vazba nevypadá zrovna kvalitně, drží, jak má

Obsah knihy

  • Úvod do webdesignu
  • Práce s poptávkou
  • Proces návrhu webu
  • Fáze 1: Objevování
  • Fáze 2: Uživatelský výzkum
  • Fáze 3: Návrh webu
  • Fáze 4: Evaluace
  • Prezentace návrhu klientovi
  • Maslowova pyramida webdesignu
  • Webdesign profesionálně
  • Poděkování
  • Závěrem

Obsah: to hlavní přichází

Stěžejní bod tohoto článku je určitě obsah knihy. Jak jsem psal předtím, kniha je takový teoretický návod, jak postupovat při řešení návrhu webu. Není to tedy podrobný návod, jak udělat perfektní a super web. V knize se pracuje s fiktivní poptávkou paní Novákové.

Web ostrý jak břitva - Stručný obsah, který vás nasměruje, kam potřebujeteStručný obsah, který vás nasměruje, kam potřebujete

Dozvíte se tipy, jak pracovat s klientem, jak z něho dostat potřebné informace, které vám pomůžou při dalším postupu. Dalším bodem je uživatelský výzkum, díky kterému poznáme zákazníky klienta. Až poté se dostaneme k samotnému řešení webu a následnému prezentování výsledku klientovy. Po každé kapitole si shrnete důležité body, které byste si měli z kapitoly odnést. Kromě postupu při návrhu webu se kniha věnuje mylným představám začínajících web designérů o tom, co je a co není webdesign, jak mají správně postupovat a podobně.

Web ostrý jak břitva - Zábavné ilustrace, které mají hlubší významZábavné ilustrace, které mají hlubší význam

Web ostrý jak břitva - Někteří si stěžují na styl psaní, mně vyhovujeNěkteří si stěžují na styl psaní, mně vyhovuje

Web ostrý jak břitva - Poznámka, která vás nasměruje na doplňující literaturuPoznámka, která vás nasměruje na doplňující literaturu

Po velké dávce chvály přichází nějaká ta kritika. Přestože je kniha zpracovaná výborně a ve většině věcí s autorem souhlasím, našlo se pár chyb. Hlavně těch pravopisných. U takovéto knihy (která prošla jistě několika lidmi na posouzení a kvalitní korekturou) by se to nemělo stávat. Kniha hezky ukazuje, jak by mohla/měla vypadat příprava webu. Přesto je pro mě malé zklamání občas až velká stručnost. Nevím, jestli je to tím, že už ty zkušenosti mám nebo kniha prostě není pro mě. Čekal jsem, že mi bude trvat minimálně týden, než jí dočtu. Přečetl jsem jí za tři dny a to jsem ještě měl velké pauzy. Na druhou stranu to není kniha, kterou jednou přečtete a schováte jí do poličky. Je to takový soubor poznámek a užitečných informací, ve kterých budete často listovat.

Web ostrý jak břitva - Přesto se občas místem až moc šetříPřesto se občas místem až moc šetří

Závěr: kniha je pro každého, ale každému dá něco jiného

Pro webdesignéry určitě doporučuji. Začátečníky nasměruje správných směrem, pokročilé „profackuje“ (že mi ale sedla) a opět nasměruje správným směrem a zopakuje věci, které webdesignér ví a profesionálům se dostanou zajímavé tipy. Zadavatelé stránek a ostatní se dozví, jak probíhá řešení, vžijí se do role webdesignéra a tím pochopí, proč dělá to a to, a proč to trvá tak dlouho. Na každé stránce najdete několik zajímavých tipů na postup daného řešení, případně vás odkáže na jinou literaturu. Ano, kniha je takový rozcestník. Po přečtení knihy se nestanete profesionálním webdesignérem, kniha vás pouze nasměruje na správnou cestu.

Web ostrý jak břitva - Doporučená literata na konci každé kapilotyDoporučená literata na konci každé kapiloty

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.